Wint de aanhouder?

Bijna 8 jaar zijn we als CDA al bezig om bepaalde delen van de provinciale weg Winterswijk -Varsseveld, de N318, die als verkeers onveilig worden ervaren onder de aandacht te brengen bij de “eigenaar ”van de weg, de provincie Gelderland.
Op een aantal punten steken fietsers de drukke weg over en dat kan in onze ogen veiliger. Gaandeweg onze gesprekken bleek dat aanleg van bruggen of tunnels onbespreekbaar was, de gebruikers intensiteit ligt daarvoor te laag is hun opvatting.

Afgelopen februari hebben we de definitieve plannen gepresenteerd gekregen die deze zomer aan die N318 worden uitgevoerd.
Gelukkig vinden we een heel aantal zaken terug waarmee we al zolang in gesprek zijn met de provincie. De oversteek bij de Berkenhovestraat wordt wat overzichtelijker, bij oversteek Grevinkweg wordt de opstelplek voor overstekende fietsers overzichtelijker. De rotonde bij ’t Noorden wordt wat ruimer voor fietsers en tenslotte bij de Halteweg wordt de inrichting van N318 zodanig dat overstekende fietsers eerder en beter worden gezien. Al met al niet de meest spectaculaire aanpassingen maar op dit moment het hoogst haalbare bij de provincie.

Een andere zaak die we al minimaal vier keer hebben aangekaart in de raad en bij de provincie is dat we fel tegen het verbod zijn om landbouw verkeer nabij de Tolhuisweg tot aan de rotonde bij Intratuin Bredevoort “gewoon ”over de N318 te laten blijven rijden. Nee dit verkeer moet zich over en door Bredevoort (Winterswijksestraat) worstelen, in onze ogen erg onveilig. We hebben er nogmaals aandacht voor gevraagd bij de ambtenaren en daarna ook bij de gedeputeerde verkeer.
We hopen dat dit aanhoudende onder de ogen brengen van deze ongewenste situatie een keer zijn vruchten afwerpt ……zal de aanhouder winnen?
In ieder geval hebben we het benodigde gereedschap, sleutel 13, aangeboden het enige dat nodig is om dat bord weg te halen ……oh ja en een portie gezond provinciaal verstand.

Gerrit Assink
g.assink@raadaalten.nl